Mennesker som beveger seg lager en viss lyd når de gjør det, ahvengig av størrelse, klær, bevegelse etc etc. Denne lyden er sjelden fremtredende, men hvis den ikke er der virker det veldig rart. Derfor må vi ta den opp mens vi etterligner lydene på opptakene vi setter lyd på. Og her kommer det viktige momentet, etterligner lydene.
søndag 17. januar 2010
Karakterlyder
Mennesker som beveger seg lager en viss lyd når de gjør det, ahvengig av størrelse, klær, bevegelse etc etc. Denne lyden er sjelden fremtredende, men hvis den ikke er der virker det veldig rart. Derfor må vi ta den opp mens vi etterligner lydene på opptakene vi setter lyd på. Og her kommer det viktige momentet, etterligner lydene.
lørdag 16. januar 2010
Mer lipsync
torsdag 14. januar 2010
En ny natt med lydarbeid...
Greit nok, når
Og i motsatt ende av spekteret skulle han også lese linjene til en svært følsom Tom i en av filmens største kjærlighetsscener. Bildene ser flotte ut, Tom og Maria gir hverandre en klem og hvisker i ørene til hverandre. Naaaw. Det var selvfølgelig veldig praktisk å ikke tenke på lyden under innspilling, så lastebilen som rygger med ryggealarmen durende på motsatt side av gata forstyrret oss ikke nevneverdig. Ei heller trengte vi å finne en lur plass til mikrofoner som skulle ta opp følsomme hviskelyder. Og vi regnet med det var "piece of cake" som Bjørnar ville sagt det å recorde hviskelydene i ettertid.
Men lett va
Perfekt.
Så slik går nå nettene, kjedelig er det heldigvis ikke :)
Raymond
lørdag 9. januar 2010
Elektrisk stemning
fredag 8. januar 2010
Merkelig arbeid
Vi skulle ta opp lyden til en scene der Daniel, som spiller Tom i filmen, gir en kort beskjed på sambandet til sin kollega Bjørnar. Mens han snakker går han relativt fort igjennom et rom og det har skjedd ganske mye rett i forkant.
Daniel prøvde et par tagninger, men det manglet energi og trykk. Så Daniel sprintet rundt kinosalen vi jobber med lyden i tre ganger, og gikk rett til mikrofonen. Det ble herlig levende, dog litt surrealistisk.
Det er forøvrig veldig morsomt å jobbe med filmens lydspor seperat fra filmingen. Det gir skuespillerene muligheten til å perfeksjonere prestasjonene sine, kvitte seg med ulyder, og av og til hoppe over eller legge til ett ord.
Et slikt eksempel skjedde i dag da Daniel skulle beskrive skuespillerprestasjonene i klassikeren "Sleepless in Seattle". For kamera var allerede klippet til personen han snakket med, så hvilket ord han brukte i den beste tagnignen var irrelevant. Vi kunne velge på nytt for å finne det beste ordet.
Det beste forslaget var "upåklagelig", og det fungerte meget bra syntes vi. Forslaget kom fra Steffen, og han var tydelig fornøyd med å gjøre en god jobb.
Vi skal prøve å oppdatere i morgen også, når Nathalie skal i ilden! :)
Raymond
onsdag 6. januar 2010
Daniel som sjef
Forhåpentligvis smitter det gode humøret under innspilling like mye av på publikum som oss som sitter å jobber med etterarbeidet på filmen!
Raymond
tirsdag 22. desember 2009
Bård og Sverre in action
Vi har fått unnagjort en hel del arbeid som vi følte var på tide å få gjort. Blant annet atmosfærelyder rundt om kring på kinoen og noen effektlyder som blir å brukes som virkemiddel for framheving av poengtering innen lyd.
Når vi tok opp atmosfærelyd satte vi mikrofonen på en lur plass hvor vi mente at bakgrunnslyden hørtes best ut. Så sprang vi og spiste kaker mens vi ventet på å få ferdig opptaket. Dette gjentok vi en god del ganger for å få atmosfærelydene på plass. For å ta opp effektlyd måtte vi bruke mer kreative løsninger på å få fram lyden, men mye arbeid gjenstår og nye locations og utfordringer venter!
Nattens høydepunkt var når vi fikk anledning til å sluke i oss en Red Bull hver og arbeidet gikk straks lettere for seg. Og i skrivende stund venter vi på at batteriene skal bli ferdig ladet opp igjen så vi kan fortsette opptakene våre.Over and out!
- Bård og Sverre
fredag 18. desember 2009
Lydjobbing
I det siste har mesteparten av tiden vår gått til å planlegge locations for opptak og hvordan vi skal gjøre det, men nå har vi endelig fått ut fingeren og det ligger nå klart noen scener med ferdiglagt lyd. Jobben vi gjør er likevel ikke i nærheten av så tidskrevende som den jobben Steffen gjør med å lipsynce skuespillerene til langt på natt. Men vi har hatt en morsom tid så langt og bedre blir det når Bård finner fram kjæresten for å spille inn kysselydene til diverse romantiske scener!
- Bård og Sverre
torsdag 5. november 2009
Tapelogging - tidskrevende men morsomt
Jeg er prod.ass, men jeg har ikke vært så mye å se på filmsettet. Min hovedoppgave har nemlig vært å logge taper. Det vil si å rydde i tapene, og lage et slags oversiktlig system i kaoset.
Tapelogging er en tidskrevende jobb. Man ser gjennom en og en av de mer enn 50 tapene ved hjelp av kameraet. Hver gang clapperen kommer til syne må man skrive ned scenenummeret, tagningnummeret, og hvor langt ut i tapen scenen er. Dette høres kanskje ikke ut som den morsomste jobben under produksjon av en film, men med tanke på at jeg får en sniktitt på filmen er det jo ikke så ille! Dessuten er det utrolig morsomt å se skuespillerne tabbe seg ut gang på gang. Likevel må det sies at før eller siden begynner replikkene å sitte godt.
tirsdag 3. november 2009
En oppsummering av helgas aktiviteter
Nå i helga var det halloween og alle små djevler rundt om kring krøp frem. Selvfølgelig ble det jobbet masse på Aurora, i flere forskjellige sammenhenger. Så her følger en kort oppsummering, og vårt bidrag til denne skumle høytidsdagen. Vi har prøvd å få Daniel til å se... SKUMMEL ut!!!
Videoen over er filmet i helga. Vi filmet en sekvens som glir inn i filmens åpning, der Daniel går til jobb. Vi hadde veldig lyst på steadycam for denne sekvensen, men siden vi ikke har ett så får man improvisere. Vi valgte steadycam av typen Renault Kangoo... :) En kassebil i frigir som trilles ved muskelkraft er kanskje ikke like praktisk som en vanlig kamerarigg, men man får flotte bilder! Det skal sies at på nevnte klipp så er motoren i gang, så det rister mer enn de vi filmet for Aurora.
Ellers har timesvis med arbied vært nedlagt foran datamaskina med klipping av film. Det går fremover, og sekvensene monteres ilag etterhvert som de er ferdig klippet.
Lyddesign går og fremover, og klipp for klipp vurderes nøye for hvilke lyder som skal brukes. Dette spennende arbeidet kommer det atskillig mer om i egne blogginnlegg fra Steffen som har ansvaret for prosessen, Sverre som hjelper til med å ta opp lydene, og ett nytt tilskudd til Crewet som også skal ta opp lyder. Men en bedre introduksjon kommer om litt.
I tillegg saumfares tapene fra opptak etter shots. Vi la inn de tagnignene vi mente var de beste når vi gikk igjennom materialet i første runde, men under klipp så oppstår det situasjoner der man trenger ting man ikke har lagt inn. Så før vi setter opp pickups for å få en close up av Maria som snur seg fra venstre til høyre mens hun smiler, så lønner det seg å sjekke om dette allerede er filmet. Emmy jobber med å gå igjennom tapene etter materiale, en enorm jobb da vi har ganske mange timer råmateriale! Statusrapport fra den kanten kommer også etterhvert.
Gledelig er det også at Marta har kommet seg såpass i hus i Cambridge, at hun har tid til å jobbe på filmen vår innimellom. Hun hjelper til med å drifte bloggen, facebook gruppen og gir kritisk feedback på sekvensene etterhvert som de blir klare.
Raymond
fredag 23. oktober 2009
Spennende saker skjer
onsdag 21. oktober 2009
Og slik går nå natten...
torsdag 8. oktober 2009
Redigering
.jpg)
tirsdag 15. september 2009
Innspilling og redigering
fredag 4. september 2009
torsdag 3. september 2009
Stemningsrapport fra redigeringskroken
tirsdag 1. september 2009
mandag 24. august 2009
Bakomfilmen er sluppet!
Se og nyt!

