heter enkelt nok låta Billy Corgan synger på Itunes mens man forbereder seg på en ny redigeringsøkt. Tidsriktig er det i allefall i disse nyttårstider da veldig mye handler om året som avsluttes, og året man begynner på. Og selv om ingen milepæler nås for prosjektet Aurora i dag, så har mange vært nådd i året som gikk og forhåpentligvis når man mange flere i året som kommer.
Det er snart ett år siden vi begynte på prosjektet vårt. Håkon Iversen, Daniel Iversen og Isabell Victoria Fredriksen satt i et møte med undertegnede, og vi bestemte oss altså for å starte på noe så krevende som en spillefilm. Det hevet neppe mange øyenbryn der og da, men under tre måneder senere var Aurora født og vi var klare til å iverksette flere stadier av produksjonen.
Det endelige klarsignalet for å gå i gang kunne ikke gis før filmen var gjennomførbar, og vi hadde pr da ett budsjett på kr 0. Så den neste store utfordringen var å overbevise kinoen i Tromsø om å la oss låne lokalene til å spille inn filmen vår. Dette gikk heldigvis smertefritt, og vi var og er svært takknemlige for den unisone støtten Aurora kino, Billetten AS og Loaction har gitt oss.
Mange talentfulle mennesker sluttet seg om prosjektet vårt mens vi castet filmen og samlet ett crew, og i slutten av juni fikk vi atskillig mer armslag når Frifond bestemte seg for å støtte produksjonen vår med 75000 kroner.
Den 13. juli startet vi innspilling og bestemte oss like etter for å legge på nytt lydspor på i etterarbeidet, en prosess ledet av Steffen Stensrud. Vi er sikre på at hans investering i prosjektet vil bringe han heder og ære i fremtiden.
Med ett par hederlige unntak fra lokalpresse hadde ikke media fått med seg hva som skjedde på natterstid under midnattsola, men da Kim Bodnia kom opp for å gjøre den største birollen i filmen vår endret det seg over natta. Vi er Kim er stor takk skyldig for interessen rundt prosjektet, og selvfølgelig en glimrende rolleprestasjon.
I slutten av august begynte skole og arbeidshverdag for både cast og crew. Vi ble spredt for alle vinder, men folk fortsatte å jobbe ved siden av de forpliktelser de hadde. Det føles litt som om det har vært jobbet på filmen vår i alle verdens hjørner, og det er faktisk ikke langt unna. Innspilling trappet selvfølgelig ned i hyppighet, og 4 av 5 dager på sommeren ble til en helg innimellom nå og da når vi hadde folk tilgjengelig. Jeg synes det er imponerende at folk klarte å holde fokus og trekke i samme retning på tross av dette. Redigering startet, lydfolket begynte sine opptak og skuespillere begynte å gjøre dialogen sin på nytt. Vi fikk til og med en gladmelding når Tvibit valgte å støtte produksjonen med 25000 kroner gjennom sitt talentfond, og sakte men sikkert fortsatte vi vår ferd fremover mot ferdig film, nå sist ved å starte opp enheten som skal fargekorrigere filmen.
Så for 2010 vil vi fullføre filmen vår og forhåpentligvis knytte oss til en distributør. Dette krever at vi alle fortsetter å yte maksimalt i en stund til fremover, men vi ønsker å dele Aurora med hele Norge, og ser frem til at den ligger i 3 filmer for kr 249,- kurven på Statoil.
Det blir et spennende nytt år, og jeg ønsker å takke alle som har fulgt med på prosessen her på bloggen og/eller på facebook. Jeg vil også takke alle støttespillere vi har hatt, både store og små. Og ikke minst vil jeg takke alle skuespillere og crew som har jobbet utrettelig for å samlet nå et høyt mål. 2009 var slett ikke ille, men 2010 kan vise seg å bli ganske mye bedre :)
Raymond Nordahl
Viser innlegg med etiketten Generelt. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Generelt. Vis alle innlegg
torsdag 31. desember 2009
onsdag 2. desember 2009
Gladmelding
Ettersom det siste innlegget i bloggen var rimelig trist, er vi nå ekstra glad for at dagens innlegg er av en helt annen sort.
Det har seg nemlig slik at Aurora har blitt tildelt mer støtte, denne gangen fra Tvibits talentfond. Summen er på 25 000, noe vi blant annet vil bruke på lydarbeidet i filmen, et arbeid vi (som tidligere nevnt) legger masse energi i for at det skal bli så bra som mulig. Disse pengene kommer derfor ekstra godt med, da vi har råd til å kjøpe litt mer av de tingene vi trenger og dermed få et enda bedre resultat å vise dere når filmen vår endelig blir klar.
Trykker du på Tvibitlogoen kommer du inn til deres nettsider hvor du kan lese mer om de spennende tingene som skjer der.
-Marta
Det har seg nemlig slik at Aurora har blitt tildelt mer støtte, denne gangen fra Tvibits talentfond. Summen er på 25 000, noe vi blant annet vil bruke på lydarbeidet i filmen, et arbeid vi (som tidligere nevnt) legger masse energi i for at det skal bli så bra som mulig. Disse pengene kommer derfor ekstra godt med, da vi har råd til å kjøpe litt mer av de tingene vi trenger og dermed få et enda bedre resultat å vise dere når filmen vår endelig blir klar.
Trykker du på Tvibitlogoen kommer du inn til deres nettsider hvor du kan lese mer om de spennende tingene som skjer der.
-Marta
søndag 8. november 2009
Aurora utsatt
Målsettingen til Aurora har vært å ha ferdigstillt film innen utgangen av 2009, men denne datoen blir utsatt. Ny dato blir satt på et senere tidspunkt da vi vil unngå å måtte utsette flere ganger.
Grunnen til denne utsettelsen ligger hovedsaklig i at etterarbeidet med filmens lyd vil ta atskillig lengre tid enn først antatt. Som nevnt tidligere på bloggen, brukes ingenting av lyden som blir tatt opp under innspilling som annet enn referanselyd. Vi lager all lyd fra grunnen av i etterarbeidet, noe som er tidskrevende, men kvalitetssikrende. Denne prosessen var det vanskelig å forutse en tidsramme på, da vi ikke fant noen relevante filmer å sammenligne oss med som gjør den samme prosessen.
Som et resultat av dette vil vi ikke være klar til å vise filmen vår på Tromsø Internasjonale FilmFestival '10, noe som er synd fordi vi hadde ønsket å holde våre første publikumsvisninger hos dem.
Vi tviler også på at traileren vil komme i løpet av november som planlagt.
Men fortvil ikke, kjære lesere! Dette betyr ene og alene at filmen du forhåpentligvis kommer til å se i 2010 er så bra som vi overhodet får den til. Og vi kommer til å fortsette å finpusse på hver scene, hver frame, hvert utrykk og hver replikk til vi sier oss fornøyd. Til vi håper dere vil si dere fornøyd.
Hvis du lurer på noe om filmen vår, er det bare å skrive en kommentar eller sende mail til aurorafilm@live.com så vil vi svare så godt vi kan.
- Marta
Grunnen til denne utsettelsen ligger hovedsaklig i at etterarbeidet med filmens lyd vil ta atskillig lengre tid enn først antatt. Som nevnt tidligere på bloggen, brukes ingenting av lyden som blir tatt opp under innspilling som annet enn referanselyd. Vi lager all lyd fra grunnen av i etterarbeidet, noe som er tidskrevende, men kvalitetssikrende. Denne prosessen var det vanskelig å forutse en tidsramme på, da vi ikke fant noen relevante filmer å sammenligne oss med som gjør den samme prosessen.
Som et resultat av dette vil vi ikke være klar til å vise filmen vår på Tromsø Internasjonale FilmFestival '10, noe som er synd fordi vi hadde ønsket å holde våre første publikumsvisninger hos dem.
Vi tviler også på at traileren vil komme i løpet av november som planlagt.
Men fortvil ikke, kjære lesere! Dette betyr ene og alene at filmen du forhåpentligvis kommer til å se i 2010 er så bra som vi overhodet får den til. Og vi kommer til å fortsette å finpusse på hver scene, hver frame, hvert utrykk og hver replikk til vi sier oss fornøyd. Til vi håper dere vil si dere fornøyd.
Hvis du lurer på noe om filmen vår, er det bare å skrive en kommentar eller sende mail til aurorafilm@live.com så vil vi svare så godt vi kan.
- Marta
tirsdag 1. september 2009
mandag 20. juli 2009
Hei igjen folk!
Nå har det snart vært en uke med innspilling. Jeg har desverre ikke fått vært med da jeg har vært borte de siste dagene, men har fått en forståelse av at sjefen er meget fornøyd med hvor mye som er gjort på denne uka. Jeg skal få tak i bildene som er tatt, og litt oppdatering av hva høydepunktene består av.
fredag 26. juni 2009
En gledens dag! (en dag for sent)
Som kanskje mange vet allerede, har vårt filmprosjekt mottat kr 75.000 i støtte fra Filmfondet.
Dette er jo helt fantastisk, og vi kan kalle filmen vår en lavbudsjettsfilm i stedet for nullbudsjett.
Det klinger fint i våre ører! Vi håper at dette gjør filmen vår ENDA bedre, og at skuespillere får et lite ekstra "kick" ti lå gi alt!
Videre så er Raymond enda i Australia på "ferie" med arbeid opp under ørene. Han oppdaterer hele tiden, og vet av en eller annen grunn mer der enn hva vi andre gjør i Tromsø.
Skuespillerene jobber og står på, og crewet er også i gang med å planlegge opp og i mente.
Dette blir en film vi håper alle kan like, og at alle kan se på å le like mye som vi har gjort mens vi lager den :)
Dette er jo helt fantastisk, og vi kan kalle filmen vår en lavbudsjettsfilm i stedet for nullbudsjett.
Det klinger fint i våre ører! Vi håper at dette gjør filmen vår ENDA bedre, og at skuespillere får et lite ekstra "kick" ti lå gi alt!
Videre så er Raymond enda i Australia på "ferie" med arbeid opp under ørene. Han oppdaterer hele tiden, og vet av en eller annen grunn mer der enn hva vi andre gjør i Tromsø.
Skuespillerene jobber og står på, og crewet er også i gang med å planlegge opp og i mente.
Dette blir en film vi håper alle kan like, og at alle kan se på å le like mye som vi har gjort mens vi lager den :)
torsdag 11. juni 2009
Liten oppdatering
Etter 3 netter med pre-viz, tar noen av oss nå en velfortjent sovepause. Å spille inn pre-viz har vært tungt, men fryktelig gøy! Så alle i cast og crew kan glede seg til selve innspillingen begynner, men bør også begynne å sove allerede nå :)
Videre så har vi fått et nytt "familiemedlem". Tanja Pedersen trer inn i crewet, nå i første rekke som prod. ass., og vi er stolte av dette! Hun kommer nemlig reisende opp fra Bodø for å delta, så entusiasme og innsatsvilje skal det i allefall ikke stå på!
Vi leter enda etter følgende:
CREW:
Lysmester
Prod ass.
CAST:
CECILIE - birolle - Ex-dama til en av hovedrollene våre. Hun ser veldig bra ut.
KINOSJEF - birolle - Kinosjefen er en arrogant mann i 40 årene som ikke har peiling på kino.
KJELL - birolle - Kjell er og kinomaskinist og kommer på jobb etter Tom. Kjell er munnrapp, og dominant. Kun en dialogscene.
KINOKUNDE PÅ KRYKKER - birolle - Er skrøpelig og snakker utydelig. Kun en dialogscene.
VANSKELIG KINOKUNDE - birolle - En mann i 40 årene som ikke hefter med å klage om det er noe som er i veien.
MUSIKERE - birolle - Trenger et lite antall musikere for et musikkstykke.
Det vil komme flere bilder på bloggen etter hvert.
Videre så har vi fått et nytt "familiemedlem". Tanja Pedersen trer inn i crewet, nå i første rekke som prod. ass., og vi er stolte av dette! Hun kommer nemlig reisende opp fra Bodø for å delta, så entusiasme og innsatsvilje skal det i allefall ikke stå på!
Vi leter enda etter følgende:
CREW:
Lysmester
Prod ass.
CAST:
CECILIE - birolle - Ex-dama til en av hovedrollene våre. Hun ser veldig bra ut.
KINOSJEF - birolle - Kinosjefen er en arrogant mann i 40 årene som ikke har peiling på kino.
KJELL - birolle - Kjell er og kinomaskinist og kommer på jobb etter Tom. Kjell er munnrapp, og dominant. Kun en dialogscene.
KINOKUNDE PÅ KRYKKER - birolle - Er skrøpelig og snakker utydelig. Kun en dialogscene.
VANSKELIG KINOKUNDE - birolle - En mann i 40 årene som ikke hefter med å klage om det er noe som er i veien.
MUSIKERE - birolle - Trenger et lite antall musikere for et musikkstykke.
Det vil komme flere bilder på bloggen etter hvert.
tirsdag 9. juni 2009
Dekning i media og pre-viz!

Ikke nok med at både Bladet Tromsø og Nordlys kom for å ta bilder og intervjue i går, men vi kom søren meg på forsida av dagens Bladet Tromsø! Kunne det blitt noe bedre?
Bildet er henta fra www.itromso.no og artikkelen kan leses her.
Vi håper Nordlys overrasker også imponerer.

En hel gjeng samlet seg for å få være med på pressemøtet. På bildet over ser dere fra venstre : Isabell (meg - bloggfører og alt-mulig-"mann"), Daniel (hovedrolle), Håkon (kamera), Marta (assistent regissør), Cyril (hovedrolle), Espen (co-producer), Håvard (co-produsent), Christina (hovedrolle) og Siv Therese (make-up artist).

Alle vet hva de vil! Og det ser ut som alle blir enige også! Ingenting er bedre!!! Dette er hodene bak filmen.
Fra venstre: Raymond (regissør), Isabell (blogg), Daniel (hovedrolle) og Håkon (kamera).
Dette er også gjengen som holder på med pre-viz.
Det ble en lang kveld, og folk ble slitne...Utenom Håkon!
torsdag 4. juni 2009
En liiiiten oppdatering
Nå har jeg ventet på et lite sammendrag av de siste to øvinger, men ingen hadde egentlig fått dette i oppdrag, så da får jeg prøve å huske tilbake... Så fint at jeg var der selv da!
Forrige uke var det en liten øving hvor Tom og Maria fikk øvd seg litt på å være romantisk. Det kom HELT naturlig! Impressive!
Helgen hadde guttaog jentene styrt unna det vanlige nattelivet, for å ta seg tid til å være med å øve på det virkelige settet, Aurora kino Fokus! Det står det respekt av! Jeg selv holdt ikke ut så veldig lenge, da jeg hadde jobbhelg, så jeg får ta det fra da jeg var der.
Det begynte med å utforske nye ideer, noe som ble tatt godt imot av sjefen. Deretter skulle hele manuset gås gjennom på de riktige settene. Var morsomt å få et innblikk i hvordan det VIRKELIG vil skje. Gjengen stilte opp for å filme inne og ute. Respekt for den ute-delen. En juninatt i Tromsø er IKKE det samme som en juninatt i Hollywood, for å si det slikt.
En filminnspilling tar tid, og dermed får skuespillere en del "fritid" mellom settene. For denne gjengen er ikke det noe problem. Her snakkes det om alt fra kabler til spøkelser!
Neste uke starter vi med pre-visualization!
Spennende!!!
Sees!
Forrige uke var det en liten øving hvor Tom og Maria fikk øvd seg litt på å være romantisk. Det kom HELT naturlig! Impressive!
Helgen hadde guttaog jentene styrt unna det vanlige nattelivet, for å ta seg tid til å være med å øve på det virkelige settet, Aurora kino Fokus! Det står det respekt av! Jeg selv holdt ikke ut så veldig lenge, da jeg hadde jobbhelg, så jeg får ta det fra da jeg var der.
Det begynte med å utforske nye ideer, noe som ble tatt godt imot av sjefen. Deretter skulle hele manuset gås gjennom på de riktige settene. Var morsomt å få et innblikk i hvordan det VIRKELIG vil skje. Gjengen stilte opp for å filme inne og ute. Respekt for den ute-delen. En juninatt i Tromsø er IKKE det samme som en juninatt i Hollywood, for å si det slikt.
En filminnspilling tar tid, og dermed får skuespillere en del "fritid" mellom settene. For denne gjengen er ikke det noe problem. Her snakkes det om alt fra kabler til spøkelser!
Neste uke starter vi med pre-visualization!
Spennende!!!
Sees!
tirsdag 2. juni 2009
Ledige oppgaver
Det mangler enda litt hjelp for de som måtte være interessert.
Roller:
KINOSJEF - birolle - Kinosjefen er en arrogant mann i 40 årene som ikke har peiling på kino.
KJELL - birolle - Kjell er og kinomaskinist og kommer på jobb etter Tom. Kjell er munnrapp, og dominant. Også kun en dialogscene.
KINOKUNDE PÅ KRYKKER - birolle - En mann som er livredd for heis og insisterer på å bruke trapp istedet. Er skrøpelig og snakker utydelig.
VANSKELIG KINOKUNDE - birolle - En mann i 40 årene som ikke hefter med å klage om det er noe som er i veien.
MUSIKERE - birolle - Trenger et lite antall musikere for et musikkstykke.
EKSKJÆRESTE TIL TOM - birolle - hvem vil ikke klemme på vår kjekke Daniel the spaniel? ;)
Annet:
Lysmester
Prod ass.
Prod ass.
Lønn:
Godt trente magemuskler!
Roller:
KINOSJEF - birolle - Kinosjefen er en arrogant mann i 40 årene som ikke har peiling på kino.
KJELL - birolle - Kjell er og kinomaskinist og kommer på jobb etter Tom. Kjell er munnrapp, og dominant. Også kun en dialogscene.
KINOKUNDE PÅ KRYKKER - birolle - En mann som er livredd for heis og insisterer på å bruke trapp istedet. Er skrøpelig og snakker utydelig.
VANSKELIG KINOKUNDE - birolle - En mann i 40 årene som ikke hefter med å klage om det er noe som er i veien.
MUSIKERE - birolle - Trenger et lite antall musikere for et musikkstykke.
EKSKJÆRESTE TIL TOM - birolle - hvem vil ikke klemme på vår kjekke Daniel the spaniel? ;)
Annet:
Lysmester
Prod ass.
Prod ass.
Lønn:
Godt trente magemuskler!
søndag 31. mai 2009
It isn't only only...
Isabell her. Jeg har nå fått det ærefulle oppdrag med å være bloggmesteren. Jeg går inn i stillingen med godt mot, og lover og la meg underholde på øvinger, slik at jeg kan underholde dere lesere!
Jeg skal forsøke å få lagt ut en del bilder etter hvert, må bare samle sammen litt her :)
Jeg skal også prøve å få til en liten presentasjon av folket som er med på dette morsomme prosjektet.
Mens jeg venter på oppdateringer fra folket som øvde natt til søndag, så kommer...
...Litt info.
Vi har opprettet egen e-mail, hvor vi med glede mottar ris/ros og andre morsomheter.
Mail til aurorafilm@live.com.
Vi har også en gruppe på facebook som rett og slett heter Aurora.
Videre vil jeg informere om en annen gruppe på facebook som heter CIT casting. Her kan du melde deg inn for å følge med på prosjekter som kommer, og kanskje akkurat DU er en aktuell skuespiller for akkurat oss.
Jeg skal forsøke å få lagt ut en del bilder etter hvert, må bare samle sammen litt her :)
Jeg skal også prøve å få til en liten presentasjon av folket som er med på dette morsomme prosjektet.
Mens jeg venter på oppdateringer fra folket som øvde natt til søndag, så kommer...
...Litt info.
Vi har opprettet egen e-mail, hvor vi med glede mottar ris/ros og andre morsomheter.
Mail til aurorafilm@live.com.
Vi har også en gruppe på facebook som rett og slett heter Aurora.
Videre vil jeg informere om en annen gruppe på facebook som heter CIT casting. Her kan du melde deg inn for å følge med på prosjekter som kommer, og kanskje akkurat DU er en aktuell skuespiller for akkurat oss.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

